ASUS PG32UCDM – Nejlepší herní OLED na trhu? (Recenze) ASUS PG32UCDM – Nejlepší herní OLED na trhu? (Recenze)

ASUS PG32UCDM – Nejlepší herní OLED na trhu? (Recenze)

Honza MalýHonza Malý
Honza | Publikace 6.6.2024

Pokud se v poslední době něco inovuje rapidním tempem, tak jsou to herní monitory. Neustále přichází nové technologie, nové panely a ani já, jakožto recenzent, nestíhám všechny novinky sledovat.

Dnes se podíváme na monitor, který už jsem vyhlížel hodně dlouho. Myslím si, že bude finální destinací spousty uživatelů, protože je v mnohých ohledech perfektně vyhovující. Tímto monitorem je ASUS PG32UCDM.

Zpracování
9,1/10
Odezva
9,8/10
Barvy a jas
7,9/10
Ergonomie
8,8/10
Konektory
6,1/10

Videorecenze

Zhodnocení ASUS PG32UCDM.

Konečně perfektní OLED?

Tento monitor využívá panel s technologií QD-OLED od Samsungu. Technologie OLED, se kterou už jste nejspíše obeznámeni z některé z mých předchozích recenzí, je to nejlepší, co můžete pro hraní her a sledování filmů mít. Nabízí perfektní ostrost obrazu, nádherné barvy a skutečnou podporu HDR.

Tato verze s kvantovými tečkami od Samsungu by měla být v některých ohledech ještě o něco lepší. Především v čitelnosti a ostrosti textu na obrazovce, ve větším barevném gamutu a také ve vyšším jasu. To vše ověříme v dalších kapitolách.

naprosty-kral-hernich-monitoru-10-10-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-8-24-screenshot.webp

V mnohém je tento monitor ideální – velikost 32 palců, rozlišení 4K a také vysoká obnovovací frekvence 240 Hz. V minulosti už jsem testoval OLED monitor od ASUSu, který měl také rozlišení 4K, ale ve velikosti obřích 42 palců. To, že se takový monitor hodí leda do obýváku, asi netřeba říkat.

Také jsem měl k dispozici úžasný 27 palcový OLED, ale s rozlišením pouhých 1440p. Ten byl skvělý pro hráče, ale kvůli nízkému rozlišení nebyl vhodný pro práci či sledování filmů. Proto si myslím, že tento monitor vyhlíželi i mnozí naši čtenáři. Výrobce navíc nemá v plánu přibližně následující dva roky vydat jakýkoli lepší model, proto jsem tento pořádně otestoval, ať víme, co je momentálně to nejlepší.

naprosty-kral-hernich-monitoru-1-18-screenshot.webp

Design a zpracování

Už při instalaci tohoto monitoru je cítit jeho prémiovost. Kovový stojan monitoru s drobnými plastovými prvky a červenou vizuální projekcí působí opravdu dobře. Zmíněná projekce se dá vypnout nebo si můžete vybrat mezi projekcí loga ASUS ROG nebo prostým červeným kruhem, k čemuž využijete přibalené průhledné nástavce.

Stojan ve formě trojnožky nezabírá příliš místa, a dokonce se pod něj vejde i nějaký sešit či školní pomůcky. Dále nabízí úpravu výšky, natočení do stran i náklon od a k uživateli. Chybí u něj možnost pivotu, avšak to lze vyřešit přibaleným adaptérem na držák VESA.

naprosty-kral-hernich-monitoru-2-21-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-2-41-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-2-51-screenshot.webp

Panel tohoto displeje je krásně tenký. Na jeho zadní straně nalezneme další podsvícení ve formě Matrix loga ASUS ROG. Toto podsvícení lze opět vypnout či ho nechat synchronizovat skrze Aura Sync a sjednotit ho s vaším dalším podsvícením. Rámečky displeje jsou také obdobně tenké, ale nesymetrické, takže prostor pro zlepšení tu stále existuje.

Celkově má vzhled monitoru herní nádech, přece jen se jedná o značku ASUS, ale s vypnutým podsvícením bych se nebál umístit ho klidně i někam do pracovny.

naprosty-kral-hernich-monitoru-3-10-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-3-4-screenshot.webp

Za zmínku také stojí, že monitor je chlazen pasivně, takže nemá jakékoli větráčky. Díky tomu je naprosto tichý, což není u OLED displejů až tak časté.

Co mě ale po prvním zapnutí nejvíce překvapilo byl nádherný lesklý finish displeje. Většina herních monitorů se dnes dělá s matným finishem, což přináší výhodu odstranění odlesků, avšak na úkor saturace barev a výraznosti obrazu. To u toho monitoru nehrozí, jeho barvy nádherně vynikají a obraz působí přirozeně, téměř skutečně. Jenom tedy pozor, lesklý finish může způsobovat odlesky. Pokud máte v okolí monitoru vícero zdrojů světla, stane se z hluboké černé spíše šedá, a tím přijdete o výhodu OLEDu. Správným umístěním monitoru a případným přemístěním světel se však toto dá z velké části eliminovat.

naprosty-kral-hernich-monitoru-8-33-screenshot.webp

Herní zážitek

Pokud se budeme bavit o herním zážitku, tak je na tomto monitoru téměř nepopsatelný. Vysoká obnovovací frekvence 240 Hz zajišťuje naprosto plynulý obraz a 4K rozlišení je jistotou detailního a věrohodného obrazu. K tomu se přidává podpora HDR, takže vybrané tituly si užijete ve velké parádě.

Největší výhodou tohoto monitoru je téměř instantní odezva. Během testování jsem naměřil velmi nízké hodnoty, které u jiných technologií než OLED ani nejsou možné, a ve srovnání se tedy drží na předních příčkách.

naprosty-kral-hernich-monitoru-5-6-screenshot.webp

V praxi toto znamená, že když hrajete akční hru jako například Overwatch 2 či Apex, obraz je vždy parádně ostrý. To u LCD monitorů jen tak nenajdete, protože často trpí na ghosting či rozmazání obrazu. S tímto monitorem se jednoduše trackují nepřátelé, lépe se vám míří, a dokonce bych si troufl říct, že koupě tohoto monitoru je jednou z nejlepších kompetitivních výhod, kterou můžete proti svým nepřátelům mít.

Celkově je však tento monitor vhodný pro jakékoli herní tituly. Ať už se jedná o závodní hry, příběhovky, plošinovky, všechno se na tomto monitoru hraje skvěle, protože monitor drží skvělou odezvu napříč všemi různými obnovovacími frekvencemi. I po připojení herní konzole a hraní ve 4K rozlišení s 60 snímky za sekundu si monitor uchovává svou instantní odezvu. To je opět výhoda oproti LCD panelům, neboť u nich se s nižší obnovovací frekvencí zpomaluje odezva. Výtkou u esportových titulů však může být příliš velká velikost 32 palců, což jsem já vyřešil umístěním monitoru dál od sebe.

naprosty-kral-hernich-monitoru-6-32-screenshot.webp

Do tohoto monitoru ASUS přidal ještě jednu věc pro zlepšení herního zážitku, a to ELMB (Extreme Low Motion Blur – Extrémně nízké rozmazání pohybu). Tato funkce vkládá do obrazu černé mezisnímky, což zajišťuje při hraní ostřejší obraz. Musím přiznat, že toto u OLEDu nefunguje tak dobře jako u LCD displejů. V ostrosti jsem moc rozdíl nepoznal a navíc se musíte omezit jen na 120 Hz, sníží se vám jas, omezí se HDR a přijdete o spoustu funkcí, takže bych tuto funkci ponechal vypnutou. I bez této funkce je obraz dostatečně ostrý.

Dále u tohoto monitoru nalezneme podporu Adaptive Sync, takže, nehledě na to, zda máte grafickou kartu od AMD či Nvidie, se vám sjednotí obnovovací frekvence monitoru s FPS ve hře. Z certifikací má monitor AMD FreeSync Premium Pro a kompatibilitu s G-Sync. Bohužel nemá nativní G-Sync modul, který bych u takového monitoru očekával, ale nejedná se o velký problém. Jen pozor, pro hraní ve 4K s vyššími obnovovacími frekvencemi potřebujete už silný stroj. Pokud byste náhodu nevěděli, jaký počítač pořídit, můžete se podívat na sestavy od 40 tisíc u nás na webu.

naprosty-kral-hernich-monitoru-4-34-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-7-0-screenshot.webp

Barvy QD-OLEDu

Jak už jsem zmiňoval, tato verze OLED s kvantovými tečkami by měla mít širší barevný gamut oproti ostatním OLED panelům. Toto tvrzení jsem si ale sám ověřil – ano, je to pravda. Tento monitor dosahuje 97% pokrytí DCI-P3, takže nabízí opravdu široké spektrum barev, k čemuž se přidává i nekonečný kontrast, který je pro OLED displeje typický, takže nabízí i obrovský prostor pro vyobrazení odstínů černé. Opět zde však stojí za zmínku, že tento efekt mohou kazit odlesky.

naprosty-kral-hernich-monitoru-10-44-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-7-57-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-8-4-screenshot.webp

Co se týče přesnosti zobrazovaných barev, přímo z výroby už přichází tento monitor s nádhernými barvami. Lesklý displej a široký barevný gamut se postarají o skvělou výraznost barev a celkově vynikající obraz. Avšak i tak je ve výchozím režimu prostor pro zlepšení. Odchylka od referenčních hodnot (Delta E) 3,13 je velmi dobrá, lze ji nicméně dodatečně snížit zapnutím sRGB režimu v monitoru, při kterém je odchylka pouhých 1,13, a tím se tento monitor řadí mezi ty nejlépe kalibrované monitory, které jsem kdy testoval.

V tomto případě totiž široký barevný gamut dělá to, že barvy většiny zobrazovaného obsahu jsou mapovány do více saturovaných barev, které sice lépe vypadají, ale vzniká tím větší odchylka. Pro grafickou práci proto najdeme speciální režimy DCI-P3 nebo sRGB, které mají barvy krásně přesné. Pokud byste si chtěli nechat zapnutý výchozí režim barev, tak jsem pro vás připravil ICC profil, který vám doporučuji nainstalovat, ať si barvy trochu vylepšíte a dáte vědět Windowsu, s jakým barevným gamutem má pracovat.

naprosty-kral-hernich-monitoru-9-23-screenshot.webp

Využití pro práci

Můžete si také položit otázku, zda je takový monitor vůbec vhodný pro práci. Když jsem recenzoval OLED monitor naposledy, říkal jsem, že se pro práci moc nehodí. To bylo především z toho důvodu, že daný monitor dost trpěl na rozmazání obrazu, které při práci nebylo vůbec příjemné. Byl jsem skoro nucen mžourat, abych mohl něco udělat, takže jsem monitor doporučil převážně na hraní.

Spotřeba monitorů

Naměřená spotřeba při zkalibrované obrazovce na 200 nitů.

ASUS ROG PG32UCDM
ASUS ROG PG32UCDM
113 W
ASUS ROG PG27AQDM
ASUS ROG PG27AQDM
53 W
ASUS PG42UQ
ASUS PG42UQ
76 W

U tohoto nového monitoru můžu po dvou týdnech testování říct, že se technologie opět zlepšila. Vůbec jsem se nesetkal s jakýmkoli rozmazaným obrazem a neměl jsem problém s prací ve Windowsu, tabulkách ani e-mailech. Když jsem náhodou šel udělat pár finálních úprav nového videa v DaVinci Resolve, byl jsem unesen, jak dobře se na tomto monitoru stříhají videa. Ne bezdůvodně používá většina střihačů jako náhledový monitor právě OLED.

naprosty-kral-hernich-monitoru-10-16-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-10-4-screenshot.webp

Aby ale byl monitor pro práci použitelný, je potřeba zapnout funkci Uniform Brightness. Ta vypíná automatické přizpůsobování jasu, které bývá u OLEDu z důvodu ochrany panelu, ale je velmi otravné při práci. V tomto případě je tedy zapnutí této funkce nutností.

Když už narážíme na téma jasu, v SDR režimu jsem naměřil jas 248 nitů, což je velký náskok oproti předchozímu 4K OLEDu, který jsem před dvěma lety testoval, s jasem pouhých 121 nitů. Avšak je to nepatrně méně oproti rok starému PG27AQDM s rozlišením 1440p.

naprosty-kral-hernich-monitoru-10-38-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-10-52-screenshot.webp

Když jsem si ve studiu roztáhnul záclony a byl slunečný den, jas monitoru jsem musel nastavit až na 90 či 100 %. Je tedy tak nějak na hraně, kdy je ještě monitor použitelný i do prosvětlených pokojů. Nové OLED monitory se tedy hodí nejen pro hraní v noci, ale můžete si je dát třeba i vedle okna. Jen opět pozor na odlesky, které jsou u tohoto monitoru problémem.

Celkově je tento monitor pro práci výborný. Když si k tomu ještě přidáte 240 Hz obnovovací frekvenci, tak i všechno scrollování a veškeré pohyby ve Windowsu jsou úplně něco jiného oproti 60 Hz u klasického pracovního monitoru.

naprosty-kral-hernich-monitoru-11-16-screenshot.webp

Konektorová výbava a funkce

Samozřejmostí u tohoto ASUSu je kvalitní konektorová výbava. Máme tu USB-C, které umí přenášet obraz a dobíjet notebook s výkonem 65 W nebo dokonce 90 W, pokud snížíte jas monitoru pod 60 %. Vedle USB-C najdete tři USB-A pro připojení myši, klávesnice a dalších periferií, přičemž skvělou zprávou je podpora KVM přepínače, díky kterému můžete zařízení sdílet mezi všemi počítači připojenými k monitoru. To je velmi praktické při střídání pracovního notebooku a herní mašiny.

Dále se nám nabízí 3,5mm jack pro audio či optický výstup pro soundbary a reproduktory.

naprosty-kral-hernich-monitoru-12-8-screenshot.webp

Z video výstupů můžeme využít dvě HDMI 2.1 s maximální propustností a podporou funkcí pro moderní konzole a jeden DisplayPort 1.4. Už dlouho je dostupný DisplayPort 2.1, ale trochu chápu, proč jej výrobci nepoužívají – s kompresí obrazu, která je vizuálně bezztrátová, není nová verze potřebná. Zvládne HDR, vysoké rozlišení i vysoké obnovovací frekvence. Některé monitory na trhu už ale DisplayPort 2.1 mají, takže se jedná o něco, co je vhodné alespoň zmínit.

Za povšimnutí také stojí možnost přidělání webkamery skrze zabudovaný adaptér, což je za mě velmi praktické, a také to, že kabely od monitoru můžete schovat do tunelu uvnitř stojanu.

naprosty-kral-hernich-monitoru-12-35-screenshot.webp

Sledování HDR obsahu

Kde monitor vyniká ještě více je sledování HDR obsahu. Pustil jsem si na něm třeba nové Vládce nebes, což je pro mě, jako milovníka Bratrstva neohrožených, další úžasný seriál, ale také jsem zhlédl několik dalších titulů, které jsem chtěl sám vidět v HDR. Je to něco úžasného. Tyto nové OLED displeje se už nemusí stydět nízkým jasem, když je na obrazovce kupříkladu světlá obloha, což bylo problémem u dřívějších verzí. Aby však bylo vše uvedeno na správnou míru - oproti Mini LED displejům, například od Samsungu, mají v oblasti jasu stále co dohánět.

Oproti Mini LED má ale OLED jednu zásadní výhodu. Miliony podsvícených zón. U OLED displejů je totiž každý jednotlivý pixel samostatná podsvícená zóna. U 4K rozlišení je tedy počet podsvícených zón roven 3840 x 2160 pixelů, což dává přes osm milionů podsvícených zón. OLED má v tomto oproti Mini LED jasnou převahu, neboť Mini LED zpravidla nabízí pouhé tisíce podsvícených zón.

naprosty-kral-hernich-monitoru-11-23-screenshot.webp

Asi tedy netřeba popisovat, jak nádherně dokáže tento OLED vykreslit různá drobná světla, výbuchy a výstřely. Velká část obrazu zůstává velmi tmavá, ale drobné zdroje světla se pak krásně rozzáří a obraz se tak velmi blíží skutečnosti. V podstatě se dá říct, že v kombinaci s dnešní realistickou grafikou ve hrách a tímto věrohodným OLED displejem máte téměř pocit, že se ani nekoukáte na displej, ale že hru skutečně prožíváte.

Když se nakonec podíváme na můj HDR checklist, tento OLED splňuje všechny požadavky pro kvalitní HDR zážitek. Vysoký jas, hluboká černá, lokální podsvícení a také široký barevný gamut společně s podporou 10 bitů zajišťuje nádherný obraz.

naprosty-kral-hernich-monitoru-2-1-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-13-57-screenshot.webpnaprosty-kral-hernich-monitoru-14-2-screenshot.webp

Jak je to s vypalováním a zárukou?

OLED je ale stále OLED, takže s ním přichází i neduh, který je třeba zmínit, a to vypalování obrazu. Osobně doma už přes rok používám OLED monitor ASUS PG27AQDM, a i přes to, že většinu času na něm je statický obraz Windowsu, jsem stále nezaznamenal jakékoli vypálení. Provádím takový malý experiment, o kterém vás také budu časem informovat, a výsledky jsou zatím dobré – můj monitor zatím žádné vypálení nemá.

Tento nový monitor na tom ale může být z hlediska vypálení přeci jen jinak, jelikož se jedná o QD-OLED. U toho Samsung, výrobce panelu, tvrdí, že by měl být dokonce méně náchylný na vypálení. Probíhající testy serveru RTINGS.com však mluví o přesném opaku. Z osobní zkušenosti toto zatím nemohu soudit a ani se nejedná o něco, co bych pro vás mohl během dvoutýdenního testování nějak ozkoušet.

naprosty-kral-hernich-monitoru-16-2-screenshot.webp

Monitor samozřejmě umí všechny funkce pro čištění pixelů a také má spoustu ochranných funkcí. Dobrou zprávou také je, že ASUS přidává nadstandardní tříletou záruku na vypálení obrazu, což dodává trochu klidu při koupi. Zkrátka ale stojí za zmínku, že OLED monitory nejsou stále tak robustně ověřeny jako LCD a člověk si zatím nemůže být zcela jistý, že mu takový displej vydrží třeba pět až sedm let, což bych u monitoru s tak vysokou cenovkou očekával. Cenu musíme ještě na závěr probrat.

ASUS ROG PG32UCDM
ASUS ROG PG32UCDM

nejlepší herní monitor na trhu

Závěrečné hodnocení

Tato recenze se možná může zdát jako placená propagace, protože monitor vesměs jen chválím, ale věřte, že tomu tak není. Po detailním testování vyhlašuji tento monitor jako ten nejlepší, který si můžete k vaší výkonné herní sestavě pořídit. Líbí se mi, že tento OLED už není jen vhodný pro hraní her, ale také pro práci, zásluhou vylepšené čitelnosti textu. Také má nádherné barvy, díky lesklému finishi. K tomu se dále přidává téměř instantní odezva při hraní, nekonečný kontrast, parádní HDR zážitek, praktické funkce, ideální kombinace velikosti a rozlišení… jedná se jednoduše o recept na skvělý monitor, kterému chybí jediná věc. Dobrá cena.

naprosty-kral-hernich-monitoru-0-34-screenshot.webp

Tento monitor stojí 42 tisíc korun (1650 eur), a to je opravdu hodně vysoká cena. Pokud ale vyloženě nespěcháte, tak bych pár měsíců počkal, protože monitor se pak objeví v pěkných slevových akcích. Mnou dříve testovaný OLED PG27AQDM také stál v době představení okolo 33 tisíc, ale teď po roce se dá sehnat za 22,5 tisíce, někdy i levněji. Postupně se určitě dočkáme slev i zde. Stále by však byl prostor pro nižší cenu, protože alternativa od MSI stojí 36 tisíc korun či o zahnuté alternativě od Dellu ani nemluvě.

Pokud tedy hledáte podobný monitor za nižší cenu pro spíše středně výkonnou sestavu, podívejte se na tento monitor. Také se jedná o OLED, ale už s nižší cenovkou.

Zpracování
9,1/10